Showing posts with label Hemma hos mig. Show all posts
Showing posts with label Hemma hos mig. Show all posts

Monday, 13 June 2011

Fokus på trädgården och ett kirskålstips

Inredningstokig eller ej, nu är det mest trädgården som står i fokus. Känns som det växer så det knakar just nu, hinner inte riktigt med att fixa så mycket som jag vill. Å andra sidan så kör jag ju ändå den lite vildväxta stilen. På terrassen däremot känns det lite stenöken, men den nyplanterade piprankan ser ut att ta sig snabbt så snart är där också en grönskande djungel. För er som har problem med kirskål så kommer här ett tips - kika på bild 3 - här var tidigare fullt av den stora plågan. Lägg en fiberduk rakt ovanpå kirskålen, fyll på 30 cm jord och plantera en marktäckare som du gillar i den nya jorden. Jag kör med murgröna som tar sig snabbt och fyller ut bra. Funkar hur bra som helst. Det var dagens tips det.

Right now its all about the garden in my head. These images are from my garden how it looks right now, I like the wild style with 'woodland' and wild flowers. But also the opposite withe concrete square pots and green plants.

Wednesday, 8 June 2011

Frostade Kivi - en favorit

Idag gästbloggar jag om frostade små Kivi lyktor på Design Day By Day.

Today I have a guest post on Design Day By Day. Its about the little frosty Kivi from Iitalla.

Foto Purple Area

Sunday, 29 May 2011

Invasion av trädgårdsintresserade i min trädgård

Igår kom ett helt gäng trädgårdsintresserade, bl a Susanne från bloggen Bambu och Betong, och tittade på min trädgård (?!) Kul att få vara ett stopp på deras rundtur med titt på trädgårdar och butiker. Jag fick ta ett tag och rensa och luka några dagar innan, försökte lägga in en extra växel, men på något sätt kändes det ändå som om jag borde hunnit med lite mer. Vid sådana tillfällen är det nästan irriterande att trädgården är levande och inte går att styra. Samtidigt som det så klart är den stora charmen med en trädgård. Men växthuset fick jag städat i alla fall och det kändes jätteskönt att få det gjort och fixat.

Yesterday, my garden was a stop on a route of a group garden interested. I felt really honored to be asked. I tried to make the garden look as good as it could be but as you know a garden is not like interior, it has its own life. But at least I sorted out my little garden house.


Monday, 23 May 2011

Liljekonvaljer utanför mitt fönster

En av de stora fördelarna med att bygga hus på en gammal sommarstugetomt är att det helt plötsligt kan dyka upp växter när man minst anar. Visserligen hade jag hört att det brukade finnas liljekonvalj i mängder på vår tomt men det tog flera år innan det blev mer än någon enstaka här och där. Nu är här fullt igen och det känns jättekul för de doftar helt underbart och står precis utanför köksfönstret så man blir lite extra glad varje gång man tittar ut.

These 'lily of the valley' grows wild in my garden. So beautiful at the moment with a lovely smell and also great to use for decorations.

Foto Purple Area

Sunday, 22 May 2011

Hjälp - yes or no?

Nu mina vänner måste ni hjälpa mig. Det här är en bild på vår terrass och som ni ser är den inte så mjuk och skön och slapp som man kanske skulle kunna önska. Området till vänster där solstolen står är, även om det inte riktigt syns på bild, väldigt stor. Det är ungefär 20-25 kvadrat så det får ju plats med något lite mer hängskönt. Så nu funderar vi på att sätta dit en soffgrupp och bilden under är vad vi hittat som är skönt att sitta i och inte kostar skjortan. Men kan det möjligtvis bli för mycket, för vanligt, för svart (ser brun ut på bilden men är egentligen svart)?

Kan inte riktigt bestämma mig - vad säger ni - yes or no?

This is our terrace and we want something cosy in the left corner. I've found the sofa below but I can't make my mind up - what do you think?

Foto Purple Area och Hulténs

Sunday, 15 May 2011

Nu står det en gammal dam i trädgården

Förra året fick jag några gamla väderbitna krukor av min svärmor efter att hon sålt sitt gamla hus och för någon vecka sen fick vi reda på att huset nu skulle rivas. Då började jag fundera på vad som skulle hända med den gamla fontänen med en naken dam och en vattensprutande groda som stått på innergården i åratal. Inte värre än att man kan fråga och otroligt nog - den nya ägaren tyckte det var ok att vi tog den. Så den här helgen blev det lite styrkelyftande och trixande för att få hem henne. Lite skamfilad hade hon blivit redan, troligtvis någon som vält henne och till råga på allt målet läppstift på henne. Så det kändes som det var i grevens tid vi räddade henne. Nu står hon på framsidan mitt i 'djungeln'. Tycker det blev ett riktigt fint inslag i vår annars väldigt moderna trädgård.

Foto Purple Area

Saturday, 14 May 2011

Vad är det här för en växt egentligen?

Det har inte gått att blogga på några dagar, katastrof för en blogoholic som jag själv. Men nu ser det ut att ha kommit igång igen. Det verkar som jag hakat upp mig på blommor och växter för tillfället, men det blir väl så när trädgården står där och lockar. Hittade en festlig blomma i blomsterbutiken, vet faktiskt inte vad det är för någon. Den brukar annars vara lite mer åt det rosa hållet, inte så här limegrön. Någon som vet? Grenen med gröna blad är från en kaprifol i trädgården.

At last it seems to be working with blogger again. Looks like its been a problem all over the world. Anyway, I'm very hooked at everything green at the moment. This is a flower that I found in the flowershop. I have no idea what it is, anyone?

Foto Purple Area

Wednesday, 11 May 2011

Magnolia Susan

Nu blommar magnolian i min trädgård. Just den här sorten heter faktiskt Susan. Man skulle kunna tro att jag planterat den för namnets skull men så är det naturligtvis inte utan den är planterad för sin rosalila färg som är en av mina favoritfärger.

This sweet magnolia is just now flowering in my garden. It has almost the same name as myself 'Susan'. Just love the purple/pink colour.

Foto Purple Area

Sunday, 1 May 2011

Idag njuter jag av min trädgård

Dagar som de här med skönt väder och en sol som skiner är det fantastiskt härligt att ha en trädgård. Det känns på något sätt bäst just nu när det är vår och innan man hunnit ta allt för givet igen. Den här helgen är den första som jag haft chansen att ta tag i trädgården och det är en hel del som behöver göras. Framförallt måste alla mina gräs klippas ner vilket brukar ta mer än en helg. Sen brukar jag räfsa i rabatter och planteringar för att ta bort löv och gammalt vissnat. Men det är inget jag drar mig för utan tvärtom, jag älskar det här. Så härligt att vara ute och ta ii lite samtidigt som man njuter av allt vårfint som kommer upp - vitsippor, tulpaner, kungsängsliljan, magnolians knoppar och liljekonvaljens uppstickande spjut...

Today I'm just enjoying my garden and the lovely spring weather. Its a lot to do, but I like being outside working and in the same time just enjoy everyting that comes up. Really love it!

Foto Purple Area

Wednesday, 27 April 2011

Idag gästbloggar jag på Design Day by Day

Läs mitt gästinlägg om de tjusiga glasvaserna Kartio från Iittala på bloggen Design Day by Day, kika här!

Foto Purple Area

Sunday, 10 April 2011

Finfina kryddor på terrassen och 6 kg lättare

Idag har jag kanske varit lite för överoptimistisk, men jag hittade några fina kryddor på ica och kände för att ställa dem på vår kryddhylla på terrassen. Det är ju visserligen april så det kan ju både bli värmebölja och börja snöa men sannolikheten för frost borde vara rätt liten. Så nu står det timjan, oregano, rosmarin och salvia på hyllan. Känns uppfriskande grönt och gott.

Om någon undrar så är jag nu på min fjärde vecka på pulverdieten och har gått ner 6 kg. Hurra!! Hade två dagars paus innan den här veckan. Men nu känns det rätt skönt att jag kommit så här långt. Bara 4 kg kvar, men först blir det två veckors paus...

It might be a little bit early in the season, but I couldn't resist to place some fresh herbs at our terrace. Looks so green and refreshing.

Foto Purple Area

Friday, 8 April 2011

Intervju i Lommabladet

Vår lilla tidning 'Lommabladet' har intervjuat mig efter att jag fått skickat 'röda tråden' vidare till mig. Väldigt kul att vara med, känner jag mig som värsta kändisen i byn nu. Artikeln kan man läsa här. Men ta den med en nypa salt för där är en del konstigheter, trodde jag lärt mig det här med journalister och att kolla texten innan... men ibland funkar inte ens det.

I've been interviewed in our village paper, about why I started this blog. Its all in swedish, but you have probably heard the story before anyway.

Happy weekend everyone!

Foto Lena Karlsson, skärmdump

Saturday, 2 April 2011

Trädgårdsmöbler och julrosor

Idag har det varit 13 grader och strålande sol här i Skåne, helt underbart vårväder. Vi har släpat ut trädgårdsmöblerna, i alla fall en del av dem, och suttit lite i den sköna solen. Möblerna ser ut att behöva både högtryckstvättas och kanske slipas och oljas lite. Något att ta tag i helt klart. Bakom huset gömda i buskage bland löv och kvistar står några söta julrosor och blommar fint. Eftersom man knappt kan se dem från huset tog jag och klippte några och satte vas.

Today its really lovely weather in south Sweden were I live and we have brought out our garden furniture. They really look ugly, but at least you could sit and enjoy the sun for a while. These little flowers are growing behind the house under bushes and trees and I cant see them from the house. So I just had to put a few in a vase were I can see them.

Foto Purple Area

Sunday, 20 March 2011

Städning i smyckeslådan

Dags att vårstäda i garderoben. Den svämmar över av gamla kläder och annat som jag inte använder längre. Antar att ni känner igen det här, va? I går började jag med smyckeslådan som var helt full av en massa skrafs som jag inte ens förstår varför jag en gång köpt. Ändå är jag inte någon smyckesmänniska utan använder nästan bara ett fåtal av mina favoriter. Så nu tog jag och rensade ut allt. Vissa smycken som jag har något speciellt minne hamnade i en liten låda för förvaring. Sen behöll jag bara det som jag gillar plus några till som jag ändå tror kan komma till användning. Från och med nu blir det 'en in en ut' som gäller. Känns bra med lite ordning och reda. Två enkla trälådor som jag för länge sen köpt på Bolia i en vanlig garderobslåda funkar bra för smycken om man som jag inte gillar att det hänger framme.

Time to sort out the closet and I've started yesterday with the jewelry drawer. Amazing what you can end up with a lot of crap and things you never used more than a few times. Now it all went out and I just kept the one that I know I use and a few of the things with a memory (they went in a box instead). Feels really great just to be able to see that it looks organized when looking in the drawer.

Foto Purple Area

Saturday, 19 March 2011

Äntligen vår!

Nu är det äntligen vår här i Skåne! Tror jag vågar påstå det även om det för bara två dagar sen snöade lite igen. Men idag har jag suttit ute med min tekopp på terrassen och bara njutit av snödroppar, vintergäck och julrosor som blommor så fint. Blev till och med sugen att börja räfsa och vårstäda i trädgården, men.. njae, det får nog ändå vänta lite.

Now its Spring! Today I've been sitting in my garden with a cup of tea and just been looking at the very small spring flowers and all the green starting to show.

Foto Purple Area, stolar Ceannis, fårskinn Ikea, svart kopp Design House Stockholm och kudde Niki Jones, Stil Inredning & Design.

Saturday, 5 March 2011

Kom igen nu, våren, jag står inte ut längre!

Ibland undrar jag om det verkligen var tänkt att människor skulle bo i det här landet. Nu pratar jag inte om samhällsklimatet eller andra hemskheter utan svensk som jag är så pratar jag så klart om vädret. Detta gråa trista och kalla land som kanske egentligen var avsett för... älgar? Nu borde jag egentligen inte klaga för idag kikar solen fram här, men den senaste veckan har det varit rena självmordsvädret. Så vad gör man, springer till blomsteraffären och köper lite tulpaner och lökar så klart. Så nu är det hopp om livet igen. Tjoho, bara mars kvar?

Come one Spring! I can't take it anymore, I want spring and I want it now. This country is too cold to live in and the winter is so long. How could anyone ever have thought it suitable for people. Please let it be spring soon!

Foto Purple Area

Friday, 4 February 2011

Min mest betydelsefulla möbel - en puff

Idag utmanar Sofie oss andra inredningsbloggare att visa vår mest betydelsefulla möbel. Det där var ju rätt svårt måste jag säga men om ärligheten ska fram är det den här puffen i vår hall som är den mest praktiska möbel vi har. Lagom hård och plats för många skosnörande vuxna och barn. Grå naturligtvis, vad annars? Puffen heter Laika och kommer från spanska Treku, köpt genom Dahl Agenturer.

Today Sofie at Room by Sofie has a fun them asking us which furniture in your house is most important. I think that this pouf in my hall might be the one. Its just so practical to sit on when tying the shoes or putting the bag in when you come home. Works great. Its Laika from spanish Treku, bought at Dahl Agenturer.

Foto Purple Area

Kika även på de andra bloggarnas möbler:

Tuesday, 18 January 2011

Stylish Blogger Award

I got this wonderful blog award called 'Stylish Blogger Award' from the beautiful blog Belle Francaise Interiors. I feel really honored and I will do my best to follow the rules. It says that I have to tell 7 facts about myself and then send this award to ten new blogs. The last part is no problem, there are so many great blogs out there, but the 7 facts about my self. This is tough, I have already told everything several times on this blog. But I have got a lot of new readers lately, thanks to Apartment Therapy that told everyone on facebook that they liked my blog. So I will do this 7 facts like a presentation of myself. In case anyones interested.


1. Me. This is how I look. Normal lenght, overweight (the image is from last summer, much fatter now), blond hair (with some help). To old to mention. Actually I'm not very interested in how I look, strange but true. I don't even wear make up very often.


2. My house. I live in south of Sweden just outside Malmö in a house that we built 13 years ago. I live with my family and we have two boys in the age of 11 and 13. This is how it looks like. More images go to purplearea.com or to 'Hemma hos mig' in the category list.

Photo Peo Olsson

3. My style. As you can see my interior style is contemporary. I like the raw style with concrete but also natural materials like wood and stone. I like a clean style with not too much stuff. I appreciate the natural light from the windows. I like open plan both in private homes and offices. It feels so much better with a lot of air instead of walls.

4. Work. I work as an interior decorator with my own company (Purple Area) and most of my clients are companies that wants to change the interior at their offices. Sometimes I also work with family homes. When I work with offices I use a lot of colours and try to avoid the regular way to look at an office, I always try to put some party feeling to the atmosphere. I think it should be fun and inspiring to go to work. More images at purplearea.com.

Photo Patrik Svedberg

5. Interests. I love gardening and my garden. This is the number one if Im not blogging or working. In my garden I like the wild style with a lot of tall grass and wild flowers. I also like it to be like a 'woodland' in some parts. More images under 'Hemma hos mig'.

Photo Purple Area

6. More. When its winter and I cant be in the garden, I like to read and I read a lot. I even joined a book club. How nurdy isnt that. I read everything but mostly criminal stories or just a good story. My latest book was 'One day' by David Nicholls. A great book about a very modern love story. Read it!

7. Even more. That have to be films. I love to watch a good movie, If I could choose I would have watched one every night. But who has got the time for that. I don't go to the cinema a lot so its often something on the tv. Lately its been Robin Hood (a new one, loved the interior in the castles) and Chanel (interesting). A favorite is Notting Hill (love the english humour).

So thats all about me!

Ten blogs that I send this award to:
http://dreamhousecammy.blogspot.com/
http://flexinredning.blogspot.com/
http://stocksundgarden.blogspot.com/
http://henricks-tankar.blogspot.com/
http://saravillfara.se/
http://www.spagat.dk/kategori/blog-spagat
http://levaleende.blogg.se/
http://hiddeninfrance.typepad.com/hidden_in_france/
http://inredningsbloggen.blogg.se/
http://roomservice.blogg.se/